Zdjęcie przedstawia dwóch urzędników gminnych, mężczyznę i kobietę, podczas kontroli na posesji w Jonkowie. Mężczyzna w niebieskiej koszuli i kamizelce ochronnej pochyla się nad otwartym włazem zbiornika, prawdopodobnie szamba lub przydomowej oczyszczalni ścieków. Kobieta, również w kamizelce, stoi obok niego, trzymając tablet lub notes i długopis, prawdopodobnie zapisując ustalenia kontroli. W tle widać fragment zabudowań mieszkalnych i zieleni. Scena oddaje proces weryfikacji sposobu gospodarowania nieczystościami ciekłymi, co jest zgodne z obowiązkami samorządów

Wójt Gminy Jonkowo informuje o przyjęciu nowego zarządzenia nr 115/2025, które wprowadza szczegółowy plan kontroli w zakresie prawidłowego gospodarowania nieczystościami ciekłymi na terenie gminy.

Zarządzenie to weszło w życie z dniem 13 czerwca 2025 roku i będzie obowiązywać przez najbliższe dwa lata, tj. w latach 2025-2026.

Celem kontroli jest zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi utrzymania czystości i porządku w gminach, a w szczególności prawidłowego opróżniania zbiorników bezodpływowych (szamb) oraz osadników w przydomowych oczyszczalniach ścieków.

Kto i co będzie kontrolowane?

Kontrole będą przeprowadzane przez upoważnionych pracowników Urzędu Gminy w Jonkowie. Przed rozpoczęciem właściwej kontroli, pracownik Urzędu zweryfikuje, czy właściciel danej nieruchomości dokonał zgłoszenia sposobu gromadzenia nieczystości ciekłych do gminnej ewidencji zbiorników bezodpływowych lub przydomowych oczyszczalni ścieków.

Kontrola obejmie w szczególności:

  • Posiadanie ważnej umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie Wójta Gminy Jonkowo na świadczenie usług opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy.
  • Zgodność postanowień tej umowy z wymaganiami określonymi w gminnym regulaminie.
  • Posiadanie dowodów zapłaty za usługi wywozu nieczystości ciekłych, wystawionych każdorazowo po wykonaniu usługi przez uprawnionego przedsiębiorcę.

 

Podstawa prawna i dokumenty związane z kontrolą

Podstawą prawną dla przeprowadzenia kontroli jest art. 30 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 6 ust. 5a, 5aa i 5ab oraz art. 9u Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

W ramach zarządzenia ustalono również wzory dokumentów, które będą wykorzystywane podczas kontroli, w tym:

  • Wzory upoważnień (generalnego i szczegółowego dla przedsiębiorców).
  • Wzory protokołów kontroli (dla właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorców).
  • Wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli dla przedsiębiorców.
  • Plan kontroli nieruchomości niepodłączonych do sieci kanalizacyjnej na lata 2025-2026 (stanowiący Załącznik Nr 7 do zarządzenia).

 

Ważne dla mieszkańców: Przygotuj się do kontroli!

Apelujemy do wszystkich właścicieli nieruchomości posiadających zbiorniki bezodpływowe lub przydomowe oczyszczalnie ścieków o przygotowanie się do ewentualnej kontroli. Prosimy o sprawdzenie posiadania aktualnej umowy z firmą asenizacyjną oraz gromadzenie wszystkich dowodów opłat za wywóz nieczystości ciekłych.

Wykonanie zarządzenia powierzono Kierownikowi Referatu Inwestycji, Infrastruktury Drogowej i Ochrony Środowiska.

W przypadku pytań lub wątpliwości, prosimy o kontakt z Urzędem Gminy w Jonkowie.

 

Załączniki